Drukowanie i dekorowanie opakowań przezroczystych – tworzenie perfekcyjnego opakowania.
Sektor opakowań luksusowych nieustannie rośnie, a wiele prestiżowych firm walczy o najbardziej wyróżniające się luksusowe opakowania na półkach sklepowych. Przemysł kosmetyczny oraz produkty prezentowe są przodujące w niespotykanych rozwiązaniach opakowaniowych. Ale czy tylko? Ostatnim czasem obserwuje szybki rozwój sektora produktów do pielęgnacji samochodów, akcesoria wszelkiego rodzaju a także farmacja i suplementy diety. Coraz większa konkurencyjność częściowo przymusza producentów do szukania nowych możliwości wyróżniania się na tle legionów produktów na sklepowych pólkach. Myślę, że jest to bezsprzeczne stwierdzenie, że opakowanie odgrywa bardzo dużą rolę w zapewnieniu luksusowego wyglądu produktu. .Aby stworzyć idealne pudełko należy przeanalizować wiele składowych takich jak materiał, odpowiednia grafika, uszlachetnienia druku, wykończenie i kształt opakowania. W tym artykule zostanie przedstawiona możliwość stworzenia luksusowego opakowania bazując na materiale przezroczystym jak np. PET, RPET czy PP.
Materiał na opakowanie
Przezroczyste opakowanie z tworzywa sztucznego jest lekką opcją pakowania bez koniecznych kompromisów w zakresie jakości. Opakowanie z plastiku np. PET nie uszkadza się tak łatwo i utrzymuje swój kształt znacznie dłużej niż inne alternatywne materiały opakowaniowe. Wytrzymałość opakowania jest bardzo ważnym elementem, gdyż uszkodzone opakowanie zawsze kreuje zły wizerunek reprezentowanej marki. W dzisiejszych proekologicznych czasach nie bez znaczenia jest także pochodzenie materiału i możliwość jego recyklingu. Flagowe materiały w tej dziedzinie to PET i RPET, z nich właśnie produkowana jest znaczna większość opakowań plastikowych.
Wybór opakowania PET wnosi do projektu transparentną ochronę produktu z możliwością stworzenia bezpośredniego kontaktu z produktem i utrwalenia jego rozpoznawalności co jest zdecydowana przewagą nad większością innych luksusowych opakowań.
Kształt opakowania
Próby dopasowania się do istniejących wykrojników zazwyczaj przynoszą bardzo zły efekt w postaci uszkodzonych opakowań i ich zawartości co w następnej kolejności rzutuje na zły wizerunek marki. Omawiany materiał PET daje możliwość kreowania bardzo wymyślnych kształtów. Pry wyborze producenta należy się kierować także oferowanymi możliwościami linii bigowań. Zdecydowana większość opakowań plastikowych jest bigowana na twardo co skutkuje beczułkowatym wyglądem opakowań oraz dużą trudnością przy ich składaniu co później generuje większe koszty pracy ludzkiej. Wbrew pozorom mało istotna rzecz, która bardzo wpływa na prezentację produktu. Opakowania plastikowe w niecodziennych kształtach prezentują się znacznie oryginalniej niż w kartonie. Potęguje to wzrokowe doznania i pozawala zobaczyć produkt z każdej strony. Bardzo dobrym rozwiązanie zarówno do pakowania ręcznego jaki maszynowego jest miękkie bigowanie Soft Crease. Gwarantuje one szybkość składania i perfekcyjny kształt pudełka oraz nadaje opakowaniu bardzo eleganckie i estetyczne wykończenie. Jest możliwość kreowania bardzo wymyślnych kształtów niemniej nadal najbardziej postrzegane za luksusowe są zwykłe opakowania prostopadłościenne. Luksus w prostocie. Niemniej jednak myślę, że niebawem konkurencyjność rynku powoli będzie wywierać na producentach nacisk do kreatywnych kształtów. Kształt opakowania ma funkcję dekoracyjną. Na przepełnionej półce sklepowej nietypowy kształt opakowania zdecydowanie. przyciągnie uwagę.
Nietypowe kształty opakowań – bardzo ważne jest, aby linia bigowań była wyraźna, aby podkreślić unikatowy kształt pudełka i nadać mu elegancki wygląd.
Efekty specjalne druku
Luksusowe opakowania bardzo często zawierają wszelkiego rodzaju uszlachetnienia tupu hot stampingu i jego odmian. Szczególnie popularny jest efekt lustra umieszczany na tylnej ścianie opakowania. Daje to efekt, że zawartość wydaje się większa i bardziej luksusowa. Opakowanie błyszczy i przyciąga uwagę kupujących.
Na tylnej ścianie cold staping dający efekt lustra oraz elementy hot stampingu na frontowej ścianie pudełka. Połączenie flexo z sitodrukiem.
Kolejnym efektem bardzo często stosowanym są tłoczenia (embossing). Umiejętnie zastosowane w grafice są drobnym, ale luksusowym dodatkiem.
Logo wytłoczone i doskonale zadrukowane. Możliwość wykonania hot stampingu dodatkowo wzmocni efekt wizualny. Kształt opakowania daje bardzo wiele możliwości prezentacji produktów. Jest możliwość dodania zawieszki,
Efekt marszczenia
Efekt marszczenia można zastosować w szerokiej gamie kolorów. Technika tego efektu daje stylowe, nowoczesne wykończenie, które wyróżnia się na tle innych opakowań ze względu na wyjątkową fakturę.
Efekt iskrzenia
Efekt iskrzenia jest nadrukowany specjalnym atramentem, który sprawi, że Twoja grafika będzie błyszczała wśród pozostałych. Ten efekt bardzo dobrze przyciąga uwagę konsumentów.
Efekt brokatowania
Efekt brokatowania można zastosować w niewielkich wybranych miejscach na opakowaniu. Daje trójwymiarowy wygląd twojemu opakowaniu i sprawi, że będzie wyglądał jak żywy.
Zdecydowaną przewagę opakowań transparentnych nad kartonowymi z pewnością stanowi możliwość druku półprzezroczystego, umiejętne wykorzystanie przez grafika może dać spektakularne efekty i co najważniejsze tego typu zmiany nie kosztują nic poza standardową opłatą na druk CMYK
Efekt półprzezroczystego druku uzyskiwany jest poprzez wybranie w białej warstwie poddruku. Dodatkowa możliwość cieniowania poprzez użycie % intensyfikacji barwy daj spektakularne efekty.
Bardzo ciekawe jest zagadnienie samego druku na PET. Gdyż druk na zewnątrz opakowania będzie dawał efekt matowy. Druk wewnętrzny będzie zawsze błyszczący. Istniej możliwość druku dwustronnego dla uzyskanie jeszcze bardziej spektakularnych efektów. Jest niewielu producentów, którzy są płynni w tej dziedzinie. Jest to wbrew pozorom dobra informacją dla producentów, szczególnie międzynarodowych, dużych brandów, jako że opakowana nie są łatwo poodrabiane. Im więcej warstw grafiki tym trudniej jej nałożyć na siebie bez przesunięć, aby uzyskać pożądany efekt.
Technologie druku
Technologie druku jakie są stosowane na PET nie odbiegają od tych dobrze już znanych z kartonu. Najpopularniejszy to druk offsetowy, istnieją również producenci, którzy stosują druk flexograficzny i sitodruk. Niewątpliwie najlepsze efekty daje połączenie tych technologii wówczas uzyskujemy żywe i nasycone obrazy z trójwymiarowymi elementami. Istnieje również mnogość foli stampingowych czy lakierów.
Opakowanie plastikowe, aby prezentowały się nienagannie nie mogą być porysowane. Stosuję się w tym celu lakier na całej powierzchni, aby zabezpieczyć druk i pudełko na czas transportu i ekspozycji sklepowej. Jest to bardzo często stosowany element wykończenia. W tym miejscu należy nadmienić, że sam materiał również ma znaczenie.
Istnieje prawie nie ograniczona możliwość wykonywanie efektów specjalnych druku, aby jak najbardziej podkreślić walory opakowania a poprzez to również jego zawartości. Na pewno w procesie wyboru dostawcy należy się kierować możliwościami technicznym oraz doświadczeniem w kreowaniu podobnych aranżacji.